دستگاه تصفیه آب

برای اینکه بدانیم چه نوعی از دستگاه تصفیه آب بخریم باید در وهله‌ی اول با انواع دستگاه تصفیه آب و مکانیزم‌های تصفیه آشنا شویم. روش‌های مختلفی وجود دارند. این روش‌ها نحوه‌ی تصفیه آب را نشان می‌دهد. جدیدترین روشی که در تصفیه آب استفاده می‌شود اسمز معکوس نام دارد. در حقیقت با غلظت‌سنجی دستگاه جلوی بیشتر نمک‌های محلول در آب، فلزات سنگین و مواد شیمیایی و ریزساختارها گرفته می‌شود.

اسمز معکوس روش مدرنی است که اتفاقا چندان پرهزینه نیست. تنها یکی از فیلترهای دستگاه که به آن ممبران می‌گویند این روش را پیاده می‌کند. یک غشای معمولا 8 یا 13 لایه داخل این فیلتر وجود دارد که تنها آب را از خود عبور می‌دهد. اسمز معکوس بازده بسیار بالایی دارد. جزو روش‌هایی است که هم در تصفیه آب خانگی و هم صنعتی استفاده می‌شود. دستگاه‌های اسمز معکوس معمولا دارای یک پمپ هستند که فشار دستگاه را تنظیم می‌کند. از جریان برق استفاده می‌کند و معمولا دارای یک مخزن است تا در هنگام قطعی آب، همچنان آب آشامیدنی داشته باشید. به این دستگاه‌ها RO می‌گویند.

روش دیگری که استفاده می‌شود الترافیلتراسیون UF است. اولترافیلتراسیون به زبان ساده تعداد فیلترهای زیاد است که در مسیر آب قرار گرفته می‌شود و جلوی آلایندگی‌ها را می‌گیرد. معمولا فیلترهایی برای رسوب، آلاینده‌های شیمیایی و ... وجود دارند که به صورت کامپکت یا فشرده به هم وصل شده‌اند. نیازی به جریان برق ندارد. مخزنی هم ندارند و معمولا روی شیر نصب می‌شوند. قیمت کمتری هم دارند.
نانوفیلتراسیون هم روش دیگری است که از فیلترهای نانو با قدرت جذب بالا استفاده می‌شود. مکانیزمی مشابه الترافیلتراسیون دارد و تنها تفاوت آن‌ها در نوع فیلترها و ابعاد آن‌هاست.

مکانیزم این نوع از دستگاه‌ تصفیه معمولا با تعداد مراحل آن تغییر می‌کند. در حال حاضر دستگاه‌های 3 الی 8 مرحله‌ای در بازار وجود دارند. مسلما هر چقدر تعداد مراحل بالاتر باشد کیفیت آب خروجی هم بالا می‌رود چرا که تعداد فیلترهای بیشتر با مکانیزم متفاوت می‌توان روی آن نصب کرد و در نتیجه آلاینده‌های بیشتری از آب گرفته می‌شود.

دستگاه‌های 6 و 8 مرحله‌ای بسیار رایج‌ترند. اکثر کمپانی‌های معروف دنیا این دو مدل دستگاه‌ را تولید و عرضه می‌کنند و بسیار پراستفاده هستند. معمولا یکی از این مراحل (مرحله سوم یا چهارم) به فیلتر اسمز معکوس یا همان فیلتر ممبران اختصاص پیدا می‌کند. فیلترهای دیگر هم در ادامه آورده شده‌اند.

لینک منبع : پاکاب22

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد